July 10, 2009

Kawan , Sahabat dan Teman

Kawan.....Sahabat......Teman...... Ketiga-tiga individu ini berbeza kedudukannya. Kawan adalah di tangga yang terbawah dalam sesebuah perhubungan, manakala sahabat pula kedudukannya lebih baik dari Kawan tetapi tidak dapat menandingi kedudukan Teman yang begitu tinggi dalam sesebuah hubungan. Untuk mengiktiraf diri kita menjadi Kawan, Sahabat mahupun Teman kita kena menilai sejauh mana hubungan kita dengan orang itu. Jika kita hanya mengenali nama dan sangat min tentang dirinya...itu KAWAN namanya.... Bagi sahabat pula kita boleh berkongsi cerita dengan nya dan bergurau senda dengannya selain itu kita boleh berkongsi masalah dengan mereka.....Teman kedudukan yang teratas.....sesorang TEMAN akan menangis bila temannya menagis...dan akan ketawa bila temannya gembira....selain itu TEMAN juga bisa berkorban aper sahaja demi temannya.... So untuk mengiktiraf diri kita sebagai TEMAN kepada orang lain...cerminkanlah diri sendiri layak kah kita menjadi TEMAN kepada teman kita, sejauh mana kita sanggup berkorban demi dia..... Teman sejati or TRUE FRIEND tak boleh kita jumpa dalam tempoh sehari, mahupun setahun.....Untuk membina hubungan Teman perlulah melalui satu tempoh yang lama supaya saling memahami antara orng lain. Antara TEMAN tiada rahsia yang disorokkan........NILAILAH DAN CERMIN DIRI ANDA MAMPUKAH ANDA MENJADI TEMAN YANG BAIK......RENUNGKANLAH..........

2 comments:

  1. TEMAN KAWAN SAHABAT
    memang tiga farsa yang berbeza.. tapi nya sebenarnya SAHABAT adalah yang teratas sekali drp kawan dan teman. SAHABAT akan tetap kekal bersama kita tidak kira susah atau senang, sihat ataupun sakit, dan tua ataupun muda. malah, insyaALLAH akhirat kelak. sahabat tidak semestinya kita kenal semenjak dari dulu lagi ataupun dalam tempoh masa yang panjang. kerana takdir Allah tidak pernah mengecewakan hambanya yang beriman. sahabat baik pembimbing kemurnian sahabat pendusta kiblat kemungkaran. bisa berlayar di tasik noda, oleh sebab itu sahabat harus dicari melalui jalan Allah.
    kawan pula adalah mereka yang sudi bersama kita walau apa pun keadaan.. dan akan tetap ingat sampai bila2.. bezanya dengan sahabat, sahabat ibarat adik beradik, tak berkira adnata satu sama lain. kalau kawan "eeh mana baju aku? bila nak bagi balik???".. "erm,, awk fre x ari ni? jom g shopping.." kawan hanya melakukan perkara yang hendak dilakukan pada masa2 tertentu.. seorang kawan tak semestinya sahabat. tetapi seorang sahabat sememangnya kawan. sekiranya kita percaya akan sahabat kita, dan sedia meluahkan perasaan kita terhadapnya.. percayalah bahawa dia bukan sekadar kawan, tetapi dialah sahabat. tetapi dalam konteks ini kita kena lihat pula, adakah dia amanah? haaa disinilah kita akn mgenali kawan kita itu.. dan seorang sahabat tidak senang jika kehadirannya membuatkan sahabatnya itu tidak selesa dan tenang.. maksudnya di sini sahabat sanggup berkorban apa sahaja jika perlu demi untuk shabat yang disayanginya.

    teman pula adalah mereka yang sekadar menemani kita.. cthnya "jom g makan?"... "teman aku g kedai nak tak?"
    itulah teman ia hadir apabila perlu dan pergi bila tak diperlukan.. selamat menjadi yang terbaik...

    biarlah kita menjadi sahabat yang membimbimg ke jalan kemurnian...

    nak kenal aku??

    aiman rohaizad
    0132414417

    ReplyDelete